EN VAKKER DAG

Etter lengre tid i dvale, har denne bloggen fått liv igjen i det siste. På disse sidene blir det lite gründerstoff; for det har jeg laget egen blogg til - se denne. Fylkets største avis Agderposten har et bilag som heter xtra. Jeg har blitt spurt om jeg ville skrive tre spalter om interiør, for det engasjerer meg. Først tenkte jeg det skulle bli praktiske tips og trender, men så kom jeg på at jeg ønsket å formidle ord til ettertanke. Den første spalten står i dag, 10.03.10. Illustrasjonen har jeg laget på min elskede Mac. (Headeren er fra avisen)
 

En vakker dag

 

Plutselig kommer følelsen snikende - håndverkerbehovet. Det behovet du må dekke fra det universet der damekalenderne fortsatt får henge i skjev fred, og kaffetermosen kan veien til bensinstasjonen selv. Det er disse gutta du prøver å få tak i på mobilen ? og det er disse gutta som starter arbeidsdagen før husfreden kan senke seg.

 

Over alt arbeides det diktatorisk med monteringen av din nye høypolerte kjøkkeninnredning, det settes opp ny, isolert yttervegg på sørsiden, kjellerstuen bygges ut, varmekabler får plass under de koksgrå flisene i gangen, flere downlights i stuen, vannbåren varme kommer endelig, lekke kraner tettes, det støpes grunnmur på hytta, graves opp hagen hos svigers, alle stuene i mils omkrets males eggehvite og montering ny kakkelovn blir bestilt.

 

Du vimser etter hvert febrilsk mellom byggmestere, rørleggere, hjelpegutter og lærlinger. Nye stikkontakter legges opp for harde livet, og merksnodig nok trenger du stadig kraftigere kurs i sikringsskapet. Like underlig blir det endel ekstraarbeid med monteringen av det flatpakkede kjøkkenet du slet deg hjem med etter milevis med planlegging foran katalogen, og som du brukte hele potten med feriepenger på. Byggvareforretningen tømmes for sparkel, fugemasse og treskruer. For å ikke snakke om maskeringstapen og malerutstyret.

 

Sjelden blir det som du tenkte, og som oftest er du fornøyd nok - bare mye blakkere og like skeptisk som før. Det koster å pusse opp og bygge, og det koster å ikke vite nok om individene i håndverkeruniverset. For å bli bedre kjent med dette håndverkeruniverset, kan du snakke med naboen eller deg selv. Å snakke med seg selv er faktisk en undervurdert egenskap - og svært enkelt. Det kan nemlig også hjelpe.

 

Som engel er våre oppgaver å formidle budskap. I denne anledning er det to budskap. Det første er om at du må bli bedre på å gjøre grundig forarbeid og finne ut av hva du egentlig vil ha ? vær en god bestiller, og ikke overlat drømmehjemmet ditt til en mann som tror det er normalt å drikke kaffe klokken 5 om morgenen, ete (ikke spise) middag klokken tolv og som tar sirkelsagen med seg til sengs og ønsker seg ny sementblander til jakthytta -der ingen kvinner har før plassert sine terrengsko.

 

De av oss som kjøper flest tjenester av håndverkere, er den haugen av oss som ikke gjødsler dem i eget hus eller er i rett oppadgående eller nedadgående slekt med disse fagpersonene. Ei heller inngiftet til slikt.

 

Det er vi som har store sprekker som ikke kan tettes med mørtel eller akryl og som nikker surmulende for den håndskrevne oversikten over t-rør, pakninger og galvaniserte bolter. Det er vi som blir irriterte når baderomsinnredningen ble avsluttet i hjørnet helt fjernt fra begreper som midtstilt og symmetriske undertoner. Det er utfordrende å forstå at håndverkeren griser, roter, tar seg betalt fra de kjører hjemmefra og tror furu fremdeles er greit. Vi trenger å forstå hverandres universer. En dag oppdager noen hvem som selvsagt skal være diktatoren i håndverkeruniverset. Det blir en vakker dag.

 

 

Vil du bli min venn på facebook? Trykk her.

Vil du følge meg på Twitter? Trykk her.

(ikoner med hyperkoblinger kommer)

 

Tusen takk for at du leste denne bloggposten.

Setter stor pris på hvis du har tid til en kommentar også:)

 

 

6 kommentarer

Ståle Åsberg

10.mar.2010 kl.08:52

Jeg arbeider som entreprenør, prøver i disse dager å lage hjemmesider. Dine tanker rundt "håndtverker problemet" er fint beskrevet, så fint at det slo meg som en tanke at jeg kansje burde bruke det. Du peker på en rekke problemstillinger som hverken bestiller eller tilbyder tenker så veldig mye på.....før regningen kommer.

Dette kunne kansje vært ungått hvis man brukte noen ekstra minutter på komunikasjon. At håndtverker informerer om at: vi kommer tidlig (må ha kaffe før vi begynner (på din regning) det blir mye griseri etter oss (men det er overlater vi glatt til deg) du sa at dusjkabinettet skulle stå i høyre hjørne, senter sa du ingenting om, vi kan godt rette det (at dette koster deg ekstra sier vi ingenting om)

Planlegging fra håndtverker og byggherre er undervurdert og mye av det du skriver hadde for de fleste som bestiller tjenester vært greit å vite om, og hvordan man kan overleve i et håndtverker inferno. Fikk litt dårlig tid til å avslutte inlegget mitt, håper å høre fra deg

Sjefsengel

10.mar.2010 kl.14:47

Ståle Åsberg:

Hei Ståle:)

Ja, akkurat det med hvordan ganske mange håndverkere finner seg til rette på kundens bekostning er undrende. Jeg tror også at dagens unge vil endre dette noe, da de er mer vant til å ta i et tak hjemme (ift det med rydding og ikke minst estetikk jfr sentrert, avslutninger etc.)Finanskrisen gjør også sikkert sitt til at håndverkeruniverset med norsk og utenlandsk arbeidskraft vil møte markedet mer enn de gjør i dag. Være mer lydhøre...

En av de typiske kommentarer fra de som bruker utenlandsk arbeidskraft er at:

"De er så arbeidsomme, klager ikke, billige, effektive og som regel nøyaktige." De to eneste "kortene" norske håndverkere har er: at man støtter de lokale entreprenører/norske foretak og at de "godkjente i forhold til regelverk". For ingen av oss øsnker kluss i kvaliteten og godkjenninger i tilfellet noe skulle skje...og ingen vil ha svart arbeid utført - egentlig.

Hvor fører dette svaret meg? Hm - jo, at jeg tror vi trenger fokus på håndverkere som står i stil med det arbeidet de faktisk leverer. Vi er fortsatt for dårlige selv, så vi vil trenge dere i uoverskulelig fremtid. Jeg tror på at vår tillit allerede er sterkt svekket til håndverker-bransjen, og at vi i fremtiden kommer til å forlange at vi ikke betaler timespris for all type kjøring, men kun deler av den. Vi vil ønske å kunne få de varene vi har kjøpt andre steder, montert av dere. For håndverkerbransjen er TREGE ift trender. Endel håndverkere "tvinger" oss kunder til å måtte kjøpe deres produkter - for det er "der vi har fortjenesten..." Jeg er bare så uenige i slikt:))

Skulle jeg utifra det du sier at du ønsker å bli gründer i håndverksbransjen, og gjøre noe inspirert av mine hjertesukk overfor bransjen...og jeg ser du er av dem som klarer å legge igjen en kommentar på en blogg ( :-)) ) da er ønskedrømmen min:

Lag et digitalt verktøy som skal brukes i utdannelsen og for internt bruk i allerede eksisterende bedrifter. Et nettsted som du kan printe ut enkle plansjer for å henge opp til ansatte (om estetikk, kundeservice, forslag til å "møte kunden mer") legg inn skjemaer som kan lastes ned av kundene for å spesifisere bedre hva de ønsker, få bransjen til å omformulere hvordan de forklarer hvor de må hente "fortjenesten inn", verktøy som gjør fakturaene vakrere, forenkling av spsifiseringen (eller uthenting av spesifikasjonene DERSOM kunden trenger)og lag nyttige verktøy digitalt som kan printes ut manuelt for håndverker og kunde...

Lær bransjen at arbeidsdagen kan gjerne starte senere for noen av dem? Hvorfor i all verden skal vi like at håndverkere starter klokken syv med borring i nabohuset? Vanlig skikk og bruk regler (hehe), last opp videoer for verden (eller lenk til dem) om oppmåling, belysningsplanlegging, isolasjonsregler, varmesystemer etc etc. Vær et nettsted som ikke blir kjøpt og betalt av noen - for det tror jeg vi generelt er skeptiske til.

Få solgt produktet inn til undervisning, kursing og velg hvor mye du skal dele med verden. Selg deler av kurspakkene, få noen til å holde kurs om nåtidens marked. For alle som ikke bor i storbyer er nemlig det milevis mellom håndverkerne og interiørbladene....

Håper det ga deg noe? Og hvis ikke - spør eller gi meg kritikk. Det var "rett fra engleleveren min":-)

Ståle Åsberg

13.mar.2010 kl.14:16

Hei Celine!

Tusen takk for svar. Må si jeg er imponert over din innsikt innenfor byggebransjen. Du har virkelig satt deg inn i problemstillinger som for håndverkere skulle vært en selvfølge, tenker her på normal folkeskikk og å ha respekt for sine kunder.

Takker for inspillet om digitale værktøy, det må med på mine sider :)

Undervisning er også noe som må med, har nettop ansatt en tømmermester som har arbeidet som lærer i tømrerfaget i 28 år.

Vi vil også ha med på våre sider en nettbutikk med produkter som for folk flest er vanskelig tilgjengelig.

Ditt hjertesukk om hva en hånverker koster og hvordan han forsøker å få "lurt" kunden å kjøpe hans produkter, er vel mere et spørsmål om dårlig komunikasjon.

Tenker om dette at holder ikke produktene til håndverker mål når det gjelder pris, kvalitet og design så bør han/hun innse at de har et problem med sine leverandører og at dette problemet ikke er kundens.

Det er dog endel produkter som MÅ være godkjent. Men det kan godt se lekkert ut. Mange artikler som enkelte rørleggere tilbyr og som er godkjent har lite med design å gjøre, design koster penger. Det virker derfor som om ved å tilby en kran, trygg og god, som ikke er spesiellt stilig, vil ikke regningen bli så høy. Dette kaller jeg lureri for monteringen koster det samme, men fortjenesten til rørlegger blir mindre da få av rørlegger grosistene har lager av designartikler. Noe som igjen henger sammen med store innkjøp, store rabatter, returprovisjoner etc som ikke kommer kunden tilgode men rørlegger. Rørgrosister over det ganske land er konger i sine riker og priser sine varer etter eget forgodtbefinnende med myndighetenes tillatelse! De har monopol på alt de tar i. Jeg opplever dette som både trist og forbrukerfiendtlig Det samme kan man også si om elektrobransjen, her er det dog ikke så låst.

Når det gjelder prising av feks. male tjenester vil det være bingo å betale timepris for maleren. Her er det stk pris eller m2 pris som vil være fornuftig.

Det finnes mange måter å prise et arbeide på noe jeg ikke går inn på nå, men at det er behov for å lage en prismal for arbeider som folk flest kan forholde seg til burde være enkelt. Det finnes tilgjengelig for store prosjekter, og er en smal sak å konvertere til små arbeider. Timeprising bør derfor brukes med stor forsiktighet og kun i de tilfeller hvor man ikke aner hva som skjuler seg bak et gulv eller en vegg. Når denne avdekkingen er gjort og man har oversikt om hva dette innebærer, bør det følge en detaljert beskrivelse om hva som skal gjøres og ikke gjøres.

Det burde være enkelt å lage et system som tilfredstiller kunde, myndigheter og håndverkere.

Bygger du feks et hus idag er det en setning som går igjen: Du må legge til 10% til bygge kosten. Koster huset 3 mill betyr dette 300.000,- ekstra kostnad. Jeg tenker om dette at da er det dårlig planlegging. Planlegging koster også penger, men 300.000,- ???

Ok. har mye på hjertet men dette får holde i denne omgang.

Hører gjerne ifra deg igjen, og takker nok en gang for et flott innspill.

Jeg håper på at sidene mine vil være oppe å står etter påske, www.stalberg.no

Med vennlig og takknemmelig hilsen

Ståle

Lene Simonsen

14.mar.2010 kl.09:41

Ja, håndverkere kan være så som så. Da vi skulle fjerne en gammel kjøkkeninnredning i huset vårt (som er bygd i 1959) fant vi avkapp og sagspon under benken. Der var det blitt liggende etter sikkert en veldig lettvin opprydding fra snekkernes side. Må jo si at jeg lo litt da jeg fant dette, men fakta er vel at noen typer håndverkere er utrolig dårlige på å rydde etter seg.

Min mann er maler, og han pleier å måtte rydde etter dem alle. Kan jo ikke male med masse rot og støv rundt forbi, så da blir det malerens jobb.

Sjefsengel

17.mar.2010 kl.09:47

Ståle Åsberg:

Takk for langt og bra svar, Ståle:)

Gleder meg til å se både nettside og høre om firmaet ditt etterhvert. Stå på!!!

Kommentaren tilbake til deg - har jeg lyst til å skrive et eget blogginnlegg om. Kjenner jeg blir engasjert til å skrive mer:) Det er et lerret å bleke sett fra deres side og kundens side. Jeg ser frem til nettsiden din kommer og tenker at alle monner virkelig drar:)

Tror du er et viktig tilskudd i håndverkerbransjen!

Sjefsengel

17.mar.2010 kl.09:55

Lene Simonsen:

Hei Lene:)

Det er nok ikke bare dere som har funnet spon, avkapp og høvelspon under, bak og inni de utroligste steder... Jeg tror mannen din er et av unntakene som rydder opp etter seg og andre. Han må vi og du ta godt vare på!!

Jeg drømmer om at håndverkerne skal synes at dette er en viktig del av jobben, like mye som når tannlegen borrer i tennene dine, så får du lov til å skylle og spytte ut mens du er der. Nå føles det som om at håndverkerne kommer til oss før solen står opp, roter og griser - og resultatet blir kanskje omtrent som ønsket, og i tillegg går vi som kunder og irriterer oss over å måtte vaske, rydde, støvsuge og akseptere at resultatet i alle ledd ikke ble som ønsket.

Mange kommer helt andre dager og tider enn de skulle, gir oss en høyere og uforståelig brødliste over dubbedingser de har brukt, har fikset det litt annerledes enn vi mente og der sitter vi med vingene i postkassen. Vi puster lettet ut fordi jobben endelig er gjort. Føler oss takknemmelige uten at vi burde vært så takknemmelige. Vi trenger dem jo... men, den dagen vi finner noen bedre - noen som rydder, fakturerer forståelig, monterer det vi har bestilt andre steder fra og som takker oss fordi vi har valgt å bruke dem - den dagen sliter håndverkerbransjen mer enn de gjør allerede i dag.

Hils din kjære og si at han gjør en fin jobb mht rydding:)

Skriv en ny kommentar

Sjefsengel

Sjefsengel

39, Tvedestrand

Med egne vinger har jeg flydd ut i verden... Underveis har det blitt mange små og store engleblikk. Det er disse jeg vil dele med deg.

Kategorier

Arkiv

hits